تشريح اهم اقدامات انجام شده در گفتگو با مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد
يزدفردا "مقدمه : حجت الاسلام و المسلمين احمد عجمين اسفند ماه سال 1384 به عنوان مدير كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان يزد در خطه دارالعباده يزد مديريت فرهنگي استان يزد را بر عهده گرفت. در آستانه هفته دولت طي گفتگويي اهم اقدامات انجام شده در حوزه فرهنگ و هنر را از وي پرسيديم كه به شرح ذيل مي باشد: 
اگر در پاسخي مختصر خواسته باشيد مهمترين اقدامات حوزه فرهنگ و هنر را در در دولت نهم در استان يزد را بيان نماييد به چه مسائلي اشاره مي كنيد؟
به جرأت مي توانم بگويم كه اولويت اصلي خود را به بحث تحقيق و پژوهش اختصاص داديم. همانگونه كه مستحضريد ما بعنوان اولين استان با توجه به فرمايشات امام ( ره ) بحث مهندسي فرهنگي را در سطح استان آغاز نموديم. به همين منظور طرح آسيب شناسي فرهنگي را تا پايان سال به اتمام خواهيم رساند. بحث طرح احياء فرهنگ دارالعباده هم با كارگروه هايي كه به همت محققين و پژوهشگران استان تشكيل شده به مدت 3 سال در دستور كار قرار داديم و تهيه اطس فرهنگي كه همان بحث مهندسي فرهنگي در نظرمان است راطي 15 سال طراحي نموده ايم كه اميدواريم بتوانيم در اين زمينه موفق باشيم. 
براي انجام اين كارها چه زير ساختهايي آماده شد؟
بهمن سال گذشته با حضور مقام عالي وزارت مركز پژوهش هاي فرهنگي و هنري دارالعباده و ارديبهشت امسال هم خانه پژوهش با حضور معاون محترم برنامه ريزي و توسعه افتتاح شد كه در حال حاضر با تشكيل كارگروه ها به انجام فعاليت هاي خود هستند. 
مي توانيد به طرح هاي پژوهشي سال گذشته اشاراتي داشته باشيد؟
در سال 84 ، 11 طرح پژوهشي در سال 85 ، 19 طرح انجام شده به ثبت رسيد در سالجاري هم مي توان به فعال بودن شوراي پژوهشي اداره كل كه به طور منظم و متناوب در حال برگزاري است اشاره كنم كه اميدوارم در سالجاري بتوانيم آمار مناسبي را از لحاظ كمي و كيفي ارائه نماييم. 
از بحث پ‍ژوهش و تحقيق كه كنار برويم در سال گذشته مهمترين فعاليتي كه در حوزه فرهنگ و هنر داشته ايد چه بود؟
جشنواره بين المللي هنر مقاومت كه با حضور هنرجويان هنرستان هاي سراسر كشور و حضور كشور خارجي لبنان يك گام رو به جلو در حوزه هنر در زمينه هاي هنرهاي تجسمي و تئاتر بود به طوريكه دو نمايشگاه از آثار حجمي و گرافيكي و اجراي متعدد تئاتر توسط هنرجويان با حضور هنرمندان برجسته كشور برگزار شد. همچنين مي توانيم به برگزاري چهارمين نمايشگاه بزرگ كتاب استان با حضور 600 ناشر اشاره كنم كه ميزان بالاي حضور علاقمندان در مدت برگزاري شاهد اين مدعاست . در حاليكه جشنواره بين الملي خوشنويسي رضوي را با گستره جهان برگزار نموديم. همچنين سال گذشته 3 كنگره سراسري در حوزه شعر و ادب برپا شد.
در حوزه تئاتر كار قابل توجه اي داشتيد ؟
برگزاري نمايش كيش و مهر به مناسبت سال پيامبر اعظم ( ص ) در 22 سانس اجرا شد و اواخر سال هم نخستين جشنواره استاني تئاتر ايثار با همكاري بنياد شهيد و انجمن نمايش از كار هاي قابل توجه در حوزه تئاتر بود. 
در حوزه فرهنگ ديني چكار كرديد ؟
سال گذشته در تمامي شهرستانهاي استان نمايشگاه بزرگ علوم قرآني برپا شد در حاليكه در سال 84 فقط در 4 شهرستان استان اين نمايشگاه برگزار شد. شروع بكار خانه حضرت سيد الشهداء ( ع ) از ديگر كارهاي اين اداره كل در سال گذشته بود.چرا كه معتقد بوديم در حوزه دين ارشاد كار قابل توجه اي براي هيأتهاي مذهبي انجام نداده بود. 
مراسم بزرگداشت مفاخر و شخصيت فرهنگي و قرآني در استان يزد را در دولت نهم در سطح استان چگونه ارزيابي مي كنيد ؟
سال گذشته اين اداره كل 15 مراسم بزرگداشت براي مفاخر و هنرمندان استان برگزار نمود كه نسبت به سال قبل آن 3 برابر رشد داشت. 
به برگزاري نمايشگاه كتاب استاني و شهرستاني چقدر توجه كرديد ؟
برگزاري نمايشگاه تازه هاي كتاب در سطح تمامي شهرستانها يكي از اقدامات قابل توجهي بود كه مخاطبان زيادي را جلب كرد. همچنين برگزاري نمايشگاه بزرگ كتاب استان با حضور 600 ناشر و برگزاري 24 نمايشگاه در سال 84 ، 33 نمايشگاه در سال 85 از نكات مورد نظر در پاسخ به سئوال شما مي باشد. 
آيا به كتابخانه ها هم توجه كرديد ؟
بله به طور حتم ، به طوريكه 3 باب كتابخانه در سال گذشته در شهرستان هاي استان احداث شد و اهداء كتاب را به طور متناوب به كتابخانه ها را داريم. همچنين مي توانم به اين نكته اشاره كنم كه سال گذشته حدود 60 هزار جلد كتاب به انجمن هاي فرهنگي و هنري و كتابخانه ها اهداء نموديم. چاپ 150 عنوان كتاب توسط نويسندگان يزدي در تيراژ 450 هزار نسخه از اقدامات قابل توجه در اين حوزه است و همچنين مراسم تجليل از خادمان عرصه كتاب و برگزاري نمايشگاه كتاب در دهه كتاب و كتابخاني در تمامي شهرستان ها از نكات ديگري است. 
اقدامات قابل توجه ديگر اداره كل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان در دولت نهم به چه مواردي ديگري مي توانيد اشاره كنيد ؟
ما معتقديم سال گذشته با برپايي نمايشگاه عكس لبنان در اشك خون كه به مناسبت حمايت از مردم مظلوم لبنان و فلسطين و پيروزي حزب لبنان صورت گرفت از اقداماتي بود كه توانست تأثير قابل توجهي را را بروي قشر عظيم جامعه ايجاد نمايد. برپايي نمايشگاه نوروز عاشورايي در باغ دولت آباد با همكاري انجمن هاي فرهنگي و هنري نيز يك گام ارزشمند در سال گذشته بود. نبايد از اين مسئله هم گذشت كه سال گذشته ، 200 پايگاه كلاس اوقات فراغت را امسال با 300 پايگاه در سطح استان برگزار نموديم. در حوزه شعر و ادب اگر در سطح كشور اگر اول نبوديم ولي به جرأت مي توان بگويم در مقام بالايي هستيم به طوريكه برپايي 2 كنگره سراسري شعر را در سال گذشته و در همين ابتداي سال هم 2 كنگره سراسري شعر عطيه آسماني و شعر كوير را برپا كرديم

يزدفردا

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا